newsroom-espaz-rotterdam-header.1919x348_geknipt
Kennismaken

Alvast een beetje leren kennen

13 juni 2022

De zoektocht naar een baan kun je alleen ondernemen. Daar is niets mis mee. De markt is er naar. De keuze is reuze! En daarin schuilt meteen het gevaar. Het aantal vacatures overtreft het aantal beschikbare kandidaten.  Er is de werkgever veel, soms zelfs heel veel aan gelegen medewerkers naar binnen te halen. En daarbij gaat het niet alleen om geld, secundaire of zelfs tertiaire arbeidsvoorwaarden.

De inhoud van de baan, de werksfeer, de samenwerking, dat zijn vaak de bepalende factoren als het gaat om werkgeluk. Een topsalaris maakt een baan waarin je geen toegevoegde waarde hebt niet goed. Een 14e maand weegt niet op tegen het gevoel helemaal jezelf te kunnen zijn en een stoot aan verlofdagen leveren mensen graag in voor een goede dagelijkse balans tussen werk en privé.

In de huidige arbeidsmarkt kan bijna alles. Met name in het sollicitatietraject. De werkgever stelt makkelijk het aantal te werken uren bij "36 mag ook 32, liever niet maar we staan ook wel open voor 28", thuiswerken is geen probleem "zolang de agenda dat toelaat, maar we zijn heel flexibel", minder favoriete bezigheden gaan uit het takenpakket "geen fan van notuleren, nou dat brengen we dan wel onder bij een collega" en als het om doorgroeien gaat "is alles mogelijk".

De praktijk is weerbarstig. Gedane beloftes blijken vaak niet waar te maken. Goed bedoelde toezeggingen houden geen stand. En dat is niet zo raar. Want fulltime is geen parttime, afspraken moeten vaak op locatie worden gefaciliteerd, de collega is niet bereid altijd maar de minder favoriete taken op zich te nemen en de manager zit helemaal niet te wachten op een medewerker die volgend jaar op een andere stoel wil zitten.

Voor een kandidaat die rechtstreeks solliciteert bij een werkgever is het helemaal niet zo simpel zaken te doorgronden. Gezonde 'achterdocht' is niet in zijn of haar belang. Je wilt tenslotte niet negatief overkomen en het idee geven zaken niet te vertrouwen. "Alles kan" is een verleidelijk credo.

Gelukkig zijn wij er. Als intermediair leven wij van doorvragen, doorprikken, doordenken, doorvoelen. Wij proeven sfeer, beoordelen het takenpakket, doorgronden de werkdruk, kijken naar de leuke kanten van de job en schatten de afbreukrisico's in. Dit alles om teleurstellingen te voorkomen. Voor onze beide klanten, opdrachtgevers en kandidaten. Zo kan een keuze echt reuze zijn. Reuze leuk, namelijk!

Wil je eens met ons van gedachten wisselen? Je bent van harte welkom! Een afspraak is zo gemaakt: 088 - 999 8 999. Alvast een beetje met ons kennismaken; check de Q & A's in onderstaande video's. Tot ziens!