In de recruitment branche zijn er verschillende businessmodellen die werving- en selectiebureaus hanteren: exclusiviteit en no cure no pay worden het meest gebruikt. Wat houden deze benaderingen in? Wat is het verschil? Wat werkt beter? In dit blog zullen we deze benaderingen bekijken en de voor- en nadelen ervan bespreken.
Exclusiviteit
Exclusiviteit is een term die wordt gebruikt in de recruitmentbranche die duidt op de afspraak waarbij een recruitmentbureau exclusief samenwerkt met één organisatie voor het invullen van (een) vacature(s). Dit betekent dat er geen andere wervingspartijen betrokken worden bij het zoeken naar geschikte kandidaten voor de betreffende vacature(s). Vaak gaat dit in combinatie met een retainerfee, waarbij het recruitmentbureau vooraf een vergoeding ontvangt. Exclusiviteit biedt zowel voor- als nadelen.
Voordelen
Exclusieve werving
Kandidaten worden enkel benaderd voor de betreffende organisatie. Zij zijn geïnteresseerd in de organisatie en functie en worden niet bij andere opdrachtgevers voorgesteld.
Meer toewijding
Het recruitmentbureau maakt tijd vrij voor de betreffende organisatie. Daarmee kan het bureau zich volledig richten op een toegewijde en gepersonaliseerde dienstverlening.
Vaak goedkoper
Hoewel er vaak vooraf een fee moet worden betaald, kan exclusiviteit op lange termijn koste efficiënter zijn.
Nadelen
Risico onnodig investeren
Vaak gaat exclusiviteit in combinatie met een retainerfee die vooraf wordt betaald. Het risico bestaat dat het recruitmentbureau er niet in slaagt om binnen de gestelde periode geschikte kandidaten te vinden.
No cure no pay
In tegenstelling tot exclusiviteit zijn er bij no cure no pay geen voorafgaande kosten en ontvangt het recruitmentbureau enkel een vergoeding wanneer er daadwerkelijk een geschikte kandidaat wordt aangenomen. Ook no cure no pay biedt zowel voor- als nadelen.
Voordelen
Geen financieel risico
Het financiële risico voor de organisatie is minimaal, aangezien de organisatie enkel een vergoeding betaalt wanneer er daadwerkelijk een geschikte kandidaat wordt aangenomen.
Makkelijk met meerdere bureaus samenwerken
No cure no pay biedt de mogelijkheid om eenvoudig samen te werken met meerdere wervingsbureaus. Organisaties kunnen verschillende bureaus benaderen en betrekken bij hun wervingsinspanningen zonder voorafgaande financiële verplichtingen.
Nadelen
Minder toewijding
Door het ontbreken van voorafgaande betalingen kan het recruitmentbureau mogelijk minder aandacht besteden aan het wervingsproces.
Beperkte investeringen
Vanwege het financiële risico (voor het recruitmentbureau) dat gepaard gaat met no cure no pay, kan het recruitmentbureau terughoudender zijn in het investeren in betaalde jobboards of andere kostbare wervingsmiddelen. Dit kan de toegang tot specifieke doelgroepen en de verspreiding van de vacature beperken.
Vacature minder snel vervuld
Door een mindere toewijding en lagere investeringen, kan het langer duren voordat een vacature wordt vervult.
Conclusie
Beide businessmodellen hebben hun voor- en nadelen. Wat bij jouw bedrijf past, hangt van de situatie af. Ben je dringend op zoek naar goed personeel en ben je niet bang om een risico te nemen? Wellicht is exclusiviteit een optie. Neem je liever geen risico en heb je wat meer tijd? Dan kan je prima kiezen voor no cure no pay.
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Neem contact met ons op.